Torstain hallipäivänä tuli työksi Mersun c180, josta piti
etsiä ja tukkia pakoputken vuotokohdat ja sen jälkeen ottaa pakokaasutesti. Löimme
Mersun käyntiin ja aloimme tutkia paikkoja mistä pakoputki voisi
vuotaa. Lopulta vuoto paikannettiin
pakoputken alkuun pakosarjan
ja pakoputken liitoskohtaan.
Putki piti irrottaa
liitoskohdasta ja vaihtaa tiiviste, mutta tiiviste olikin hyvässä
kunnossa eli seuraavaksi koitimme kiristää liitoskohdan. Putkesta
tuli tiivis kun olimme kiristäneet liitoskohdan. Sitten pääsimme
tekemään pakokaasutestin. Moottori
piti lämmittää 80-asteiseksi, jotta pakokaasutesti voisi tehdä. Lämmitimme
moottorin ja aloitimme testin teon. Testissä pitää antaa moottorille
kierroksia ja pakoputkessa oleva anturi mittaa päästöt siitä. Tämä
Mersu ei ollut mikään vähä päästöinen ja meni varmaan noin 15
minuuttia, että saimme arvot laskemaan alle rajojen. Normaalisti pakokaasutestissä
menee vain muutama minuutti. Testi kuitenkin hyväksyttiin.
Loppujen
lopuksi työ meni ihan hyvin ja saimme tehtyä annetut hommat.
Vähäsen piti opettajilta pyytää apua, koska Mersun päästöt eivät
alkaneet laskemaan ja pakokaasutesteri alkoi tukkiintua.
Nyt
omistaja pääsee hakemaan leimaa katsastuskonttorille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti